Öka din försäljning med bokning online
Om du planerar använda din bokningskalender för kommersiellt bruk, kan dessa enkla tips hjälpa dig få mest möjligt ut av SuperSaaS.
- Se till att ditt telefonsvar nämner det bekväma alternativet att boka online. Genom att automatiskt skicka kunder till din bokningssida, behöver du inte lägga tid på att ringa tillbaka och hantera bokningar manuellt. Du sparar tid du kan ägna åt att utveckla din verksamhet och dina kunder kan boka när de vill, dygnet runt.
- Granska regelbundet din bokningsstatistik Administrera > Rapporter. Du kan också skapa egna anpassade rapporter i t.ex. Excel, Numbers eller Google Docs genom att använda bokningsuppgifterna som kan laddas ned i CSV-format via Administrera > Ladda ned.
- När du integrerar ditt bokningsschema i din hemsida, se till att det är väl synligt och lätt för dina besökare att hitta. De kommer troligen missa det om du lägger det på din kontaktsida. Lägg en Boka nu knapp som syns direkt och länka den till din bokningssida. Lägg gärna knappen på flera ställen så att besökaren ser den varän de är bland dina sidor. Ett annat alternativ är länka direkt från din meny. Tänk dock på att menyer inte är lika synliga på mobila enheter (som de flesta besökare numera använder). I stället för att länka direkt från din meny till din bokningssida, kan du också integrera bokningssidan på en ny sida du skapar på din hemsida, så att besökaren aldrig lämnar din webbplats. Det är dock lätt att länka tillbaka till din hemsida från bokningssidan och om du designat den i samma stil kan besökaren få känslan att de stannar på samma hemsida ändå.
- Välj en knapp som passar stilen på din hemsida men som samtidigt sticker ut så att den uppmärksammas. Du kan experimentera med olika stilar och placering av dessa knappar för att mäta effekten av hur användare interagerar med ditt bokningsschema på nätet. Forskning visar att färg, text, position och format gör stor skillnad i konverteringsgrad. Detta förklaras i mer detalj i den här Baymard Institute-artikeln. Använd dessa tips för att skapa en så kallad ”call-to-action”-knapp för att skapa en effektiv knapp på egen hand.
- Överväg alternativet att integrera betalning i bokningsprocessen, med alla betalningar hanterade via en betalningsportal som PayPal eller Stripe. Detta alternativ för onlinebetalning kan frigöra värdefull tid som annars måste ägnas åt administrativa uppgifter.
- Använd din kunddatabas för att hålla kontakt med kunder genom att sända dem nyhetsbrev eller särskilda erbjudanden. Du kan exportera kunduppgifter från ditt bokningssystem online till Excel och importera dem till en kostnadsfri tjänst för e-postutskick, som t.ex. MailChimp. När du håller kommunicerar med dina kunder på det sättet, ger det också en utmärkt chans att integrera en ”Boka nu”-napp i dina nyhetsbrev, för att ytterligare uppmuntra dina kunder att boka online med en gång.
- För att minska antalet uteblivna besök, överväg möjligheten att skicka dina kunder ett e-postmeddelande eller sms med påminnelser om deras bokning.
-
Lägg en länk till din Facebook och/eller Twitter-sida när du skickar bokningsbekräftelser. Detta hjälper kunden att hålla sig engagerad i din verksamhet online och att öka antalet likes och följare. Du kan enkelt lägga in en länk i bokningsbekräftelsen via sidan Konfigurera > Layout (se även Anpassa meddelanden och bekräftelser).