Support
Inställningshjälp

Visa egen text på skärmen

De flesta texter som dina användare ser på skärmen under processen när de bokar, betalar eller registrerar sig kan du anpassa med din egen text. Den här sidan beskriver vilka texter du kan ändra och var du hittar inställningarna. Du kan dessutom anpassa utseendet på visst textinnehåll, lägga till egen kod och använda ”autotext”. Autotext är ”magiska kodord” du kan använda för att automatiskt infoga något dynamiskt värde när innehållet genereras, t.ex. kundens namn. Den här sidan innehåller en lista över kodorden och vilka värden de infogar.

Du kan även ändra innehållet i bekräftelser och notiser som skickas ut från systemet; läs mer på Anpassa e-post & sms.

Texter du kan ändra

Texter kan ersättas med eget innehåll både på kontonivå, vilket påverkar alla scheman i kontot, och på schemanivå för vardera schema.

Vad dina användare kallas

Du kan själv bestämma vad dina användare ska kallas. Du kan referera till dem som användare, kunder, medlemmar eller någon annan term som passar din verksamhet. Ordet du väljer gäller i alla scheman i ditt konto. Välj ord på sidan Layoutinställningar. I SuperSaaS kan du använda många olika språk, så för att ordet ska böjas rätt i olika sammanhang, behöver du skriva det i både singular och plural, t.ex. ”medlem, medlemmar”. Du behöver också ange vilket genus ordet har, genom att infoga ett litet tecken före ordet:

  • För en-ord (utrum/n-genus som föregås av ”en”, t.ex. ”en medlem”), ange ett litet upphöjt ”o” före singularformen. Exempel: ºmedlem, medlemmar.
  • För ett-ord (neutrum/t-genus som föregås av ”ett”, t.ex. ”ett företag”), ange ett litet upphöjt ”a” före singularformen. Exempel: ªföretag, företaget.

Du kan kopiera tecknen från denna sida om du inte vet hur du skriver dem.

Texter vid inloggning och registrering

Du kan ändra texterna som visas när användare registrerar sig. Anpassa fältens namn på sidan Åtkomst. Du kan ändra eventuellt bekräftelsemeddelande på sidan Layoutinställningar. Inställningarna gäller hela kontot.

Texter som visas vid in- och utloggning bestäms för vardera schema och kan redigeras på sidan Konfigurera > Layout. Där kan du även ändra texten som visas när tillträde till ditt schema spärrats helt eller för en viss användare som du blockerat.

Lägg till innehåll i utrymmet ovanför schemat

Texter som visas i det tomma området ovanför schemat kan redigeras på sidan Konfigurera > Layout.

Texter i butiken och vid betalning

Du kan ändra texterna som visas när användare utför betalningar eller använder din butik. Anpassa text som visas på butikssidan på sidan Betalningar. Du kan göra inställningar för produkters namn och innehåll på sidan Butiksinställningar. Dessa inställningar gäller för hela kontot och alla scheman i det.
Texten som visas på utcheckningssidan bestäms däremot för vardera schema och kan redigeras på sidan Konfigurera > Layout

Egna hjälpanvisningar

Du kan ändra texterna som visas när användare ber om hjälp. Infoga t.ex. kontaktuppgifter för hjälp med bokning eller annan information på sidan Layoutinställningar.

Schemats namn och adress

Schemats namn bestämmer du på sidan Konfigurera > Resurser för resurs- eller kapacitetsscheman och på sidan Konfigurera > Tjänster för tjänstscheman. Namnet du väljer blir en del av webbadressen till schemat. Ändrar du namnet, ändras alltså också adressen. Om du endast har en resurs i ett resursschema, så blir resursens och schemats namn detsamma. Detta namn återspeglas t.ex. också i bokningsbekräftelser.

Text inuti kalendern

Texter som visas inuti din bokningskalender bestäms av inställningar du gör för ditt bokningsschema på sidan Konfigurera.

Resursers namn
Du kan ha flera resurser i ett resursschema och namnen på dessa bestäms på sidan Konfigurera > Resurser. Om du endast har en resurs i ett resursschema, så blir resursens och schemats namn detsamma.

Fältnamn
Namnen på fälten i registrering- och bokningsprocessen bestäms av vilka fält du valt eller skapat själv på sidan Konfigurera > Process.

Vad en bokning kallas
Du kanske använder ditt schema för att ta emot tidsbokningar, anmälningar till utbildningar eller t.ex. ansökningar till ett event. Du kan välja vad en bokning ska kallas på sidan Konfigurera > Resurser. Termen du väljer dyker upp t.ex. i bekräftelser där det kan stå ”En ny -din term- har skapats”, t.ex. ”En ny ansökan har skapats”. Se hur du skriver in din term så att den böjs korrekt i olika sammanhang där den förekommer i avsnittet Vad dina användare kallas

Bokningars titel i schemat
Namn och beskrivning av tjänster i ett tjänstschema bestäms när du skapar tjänsterna på sidan Konfigurera > Tjänster. Bokningsbara händelser/aktiviteter i ett kapacitetsschema skapar du direkt i kalendervyn på sidan Använd där du ger aktiviteten ett namn och en beskrivning. På sidan Konfigurera > Resurser kan du dessutom bestämma vilken term du vill använda för aktiviteter i ditt schema. Du kan referera till dem som t.ex. händelser, kurser eller någon annan term som passar för din verksamhet. Se hur du skriver in din term så att den böjs korrekt i olika sammanhang där den förekommer i avsnittet Vad dina användare kallas

Meddelande vid bokning på stängd dag
Om en användare gör en bokning på en dag där du gjort undantag från öppettiderna så visas ett meddelande om det är stängt där de försöker boka. Detta meddelande tar det namn du angett för anledningen till undantaget, vilket du kan anpassa på sidan Administrera > Speciella dagar.

Designa text med formatering & bilder

På de inställningssidor där det finns ett större textfält för dina egna texter, kan du formatera din text genom att använda verktygsfältet ovanför textrutan. Där finns även funktioner för att lägga in länkar och bilder. Notera att du inte kan ladda upp bilder för att lagra hos SuperSaaS, med undantag för logotypen som du kan välja för ditt konto. Bilder du vill infoga i egna texter måste vara tillgängliga online via en webbadress du anger. Spara alltså först bilden så att den blir tillgänglig via nätet, så att du kan ange webbadressen till bilden i funktionen för att infoga bilder. Det går även att designa text med hjälp av egen HTML och CSS-kod.

Egen kod

Om du föredrar det, kan du designa dina texter med hjälp av egen kod. I verktygsfältet ovanför textfält där du kan infoga egen text, finns det ett alternativ för att infoga egen HTML och CSS. Använd < >-knappen för att öppna kodredigeraren. Om du först skriver in text i fältet kommer motsvarande kod redan finnas när du öppnar kodredigeraren.
Funktionen kan även användas för att infoga JavaScript på sidor där meddelanden visas.

<input onclick="window.open('//static.supersaas.net/img/demo_room.jpg', 'Popup', 'width=400,height=300')" type="button" value="Pop-up" >

Använd kod för att integrera tjänster

Du kan använda egen kod för att ansluta externa tjänster, t.ex erbjuda livechatt på bokningssidan eller infoga spårningskod från Google Analytics för att få statistik om varifrån dina besökare kommer när de hittar till ditt schema.

Autotext – infoga ord automatiskt

Du kan använda så kallad ”autotext” för att automatiskt infoga olika typer av information i dina meddelanden. Autotext är ”magiska kodord” som automatiskt ersätts med något dynamiskt värde när meddelandet skapas. På det här sättet kan du t.ex. använda dina användares eget namn i hälsningsfraser eller använda olika språk beroende på mottagaren. Du känner igen autotext genom att det börjar med tecknet $, som t.ex. $name vilket infogar inloggade användares namn.

Autotext för skärmmeddelanden
Ordet……kommer att ersättas med
$loginInfogar inloggningsnamnet för personen som är inloggad
$nameInfogar fullständigt namn, om det finns tillgängligt, för personen som är inloggad
$creditInfogar kreditnivån för personen som är inloggad
$shopSkapar en länk till din webbshop, t.ex. kan du skriva: ”Vänligen köpa krediter i $shop före bokning”
$agendaSkapar en länk till en sida som visar bokningar över alla scheman i kontot, fungerar endast när man är inloggad som användare
$autoNormalt ersätts standardtexten med din egen text, men $auto sätter tillbaka den. Detta är användbart för att behålla standardtexten ovanför schemat som ändras beroende på om någon får boka eller inte.
$suInfogar innehållet i administratörsfältet för den aktuella användaren, om tillgängligt. Du kan använda detta för att visa ett meddelande för en specifik person när denne loggar in
$idInfogar ID för det aktuella objektet. Endast tillgängligt på utloggningssidan och ”Tack”-sidan för inskickade formulär. Du kan använda detta för att ge kunder ett unikt referensnummer.
$nowInfogar aktuell tid. Använd ”$now $zone” för att även visa tidszonen.
$totalInfogar totalpriset inklusive rabatter, eller betalningsbart delbelopp. Endast tillgängligt på utloggningssidan.
$if villkor {meddelande}OM (if) ett specifikt villkor råder, visas det meddelande som finns mellan de vågiga klammrarna. Se möjliga villkor nedan. Meddelandet kan sträcka sig över ett flertal rader och kan innehålla andra magiska ord, förutom en annan $if-formel
$else$else kan endast användas efter $if. Innehållet visas endast om $if-villkoret inte är sant.
För att visa ett meddelande endast när vissa villkor är uppfyllda, kan en ”$if”-formel användas. Tabellen nedan visar villkor som kan användas.
Villkor som kan användas för $if-formeln.
VillkorAppliceras om…
$if user {meddelande}Meddelandet visas om en användare (user) är inloggad
$if out { meddelande }Meddelande visas om en användare inte är inloggad
$if shared { meddelande }Meddelandet visas om en användare är inloggad med ett delat (shared) lösenord
$if admin { meddelande }Meddelandet visas om en användare är inloggad som administratör eller superanvändare
$if XX {meddelande}Meddelandet visas om det aktuella valda språket har ISO språkkod XX
$if paid { meddelande }Meddelandet visas efter att en kund betalat (paid) / genomfört en betalning. Detta kan endast användas i meddelandet på utcheckningssidan.
$if mobile { meddelande }Meddelandet visas endast när mobilversionen av webbplatsen används
$if desktop { meddelande }Meddelandet visas endast när webbplatsen visas i versionen för fasta enheter (desktop)
$if calendar { meddelande }Meddelandet visas endast när man tittar på dags-, vecko- eller månadsvy av kalendern
$if view { meddelande }Meddelandet visas endast när denna specifika (standard)vy visas. Följande vyer kan anges: free, agenda, day, week eller month

Ett vanligt användningsområde för dynamiska meddelanden är språkanpassade meddelanden för olika personer. Villkoret i formeln $if XX {meddelande} kan vara en tvåbokstavskod som t.ex. SE eller EN. Detta kan användas på följande vis:

$if EN {Good morning $login}
$if SE {God morgon $login}

En annan användning av $if-formeln är att visa olika meddelanden beroende på om besökaren har loggat in eller inte:

$if out {Vänligen logga in först eller skapa ett konto om du inte redan har ett}
$if user {Välkommen tillbaka $login!}

Observera att villkorsberoende autotext också kan användas i HTML-läge. Detta gör att du t.ex. kan inkludera en spårningskod på utcheckningssidan när villkoret du angett är uppfyllt.

$if paid {Tack för din bokning, $name <script>…</script>}

Autotext kan även användas i meddelanden och notiser som skickas ut från systemet. Vilken autotext du kan använda kan dock skilja sig. Se tabellen ovan för autotext du kan använda på skärmmeddelanden och sidan Anpassa e-post & sms för autotext som fungerar i utskickade meddelanden.