Support
Inställningshjälp

Anpassa meddelanden och notiser

Du kan anpassa meddelanden som skickas ut från systemet genom att lägga till egen text eller helt byta ut meddelandet. Både meddelanden som skickas som del av registrerings- och bokningsprocessen kan anpassas. Nästan alla meddelanden kan också innehålla så kallad ”autotext”, vilket är ”magiska kodord” som automatiskt ersätts med något dynamiskt värde när meddelandet genereras.

Du kan även anpassa texter som visas på skärmen vid bokning, registrering och betalning. Se sidan Anpassa skärmtexter för mer information.

Anpassa e-post och sms-meddelanden

Via Konfigurera > Process kan du välja att bekräfta bokningar/anmälningar via e-post och/eller skicka en e-postpåminnelse till användare en viss tid före deras bokade tid. Som standard innehåller e-postbekräftelsen följande information:

Bästa Namn,

Detta meddelande är en bekräftelse på att din bokning * har skapats.

Detaljer för ny bokning*:

  …bokningsdetaljerna…

Du kan nå schemat på:
https://www.supersaas.se/schedule/kontonamn/schema_namn?day=…

Detta är ett automatiskt genererat meddelande som du ej kan svara på.
* Termen ”bokning” kan ändras via Konfigurera > Process

Om du vill lägga till lite text till detta meddelande eller helt ersätta det med din egen text, kan du göra det genom att använda en kombination av vanlig text och autotext (Se beskrivning av autotext ovan). Bokningsbekräftelser och påminnelser kan ändras via Konfigurera > Layout, medan texten i registreringsbekräftelser kan anges via Layoutinställningar.

Se utgående mejl

All e-post som skickas från ditt konto behålls i databasen en timme. Du kan se dem i listan över nyligen skickade meddelanden. Där kan du se vilka meddelanden som sänts den senaste timmen, till vem de sändes och om de innehöll det du förväntade dig.

Mejlservern hoppar automatiskt över e-post som skickats till adresser som slutar på @test.com men de kommer ändå synas i listan över nyligen skickade e-postmeddelanden. Du kan dra nytta av detta för att testa utskick utan att behöva skicka något till ett riktigt e-postkonto.

Autotext – infogar automatiskt uppgifter

Gör meddelanden smarta och personliga

Du kan använda så kallad ”autotext” för att automatiskt infoga olika typer av information i dina meddelanden. Autotext är ”magiska ord” som automatiskt ersätts med något dynamiskt värde när meddelandet skapas. På det här sättet kan du till exempel använda dina användares eget namn i hälsningsfraser eller använda olika språk beroende på mottagaren. Du känner igen autotext genom att det börjar med tecknet $, som till exempel $name (namn).

Autotext för användning i e-postmeddelanden och sms-påminnelser
Ordet……kommer att ersättas med
$nameNamnet på mottagaren av meddelandet, om tillgängligt
$dearInfogar ”Bästa $name,” förutom om $name inte finns
$loginInloggningsnamnet för den som skapat händelsen (blankt om det är administratören eller om ej inloggad)
$subjectResten av denna rad kommer användas som rubrik för e-postmeddelandet, det kan innehålla andra magiska ord
$urlEn länk som pekar på schemat på datumet för bokningen
$modurlEn länk som innehåller en nyckel som tillåter att bokningen redigeras utan att logga in
$actionBeskriver vilken händelse som genererat detta meddelande, till exempel: ”Din bokning har $action” → ”Din bokning har skapats”
$detailsListar bokningsdetaljerna, användbart om de har ersatt med kommandot $replace (ersätt) som beskrivet nedan
$replaceTar bort all system-genererad text, bara din egen text kommer visas
$nourlTar endast bort webbadressen från den systemgenererade texten
$idObjektets ID, detta är användbart för att snabbt kunna kolla upp det i administratörsgränssnittet
$slot_idID-t för händelsen som detta objekt tillhör (endast för kapacitetsscheman)
$form_idFormulärets ID, om detta objekt har ett tillhörande formulär
$start
$finish
Starttiden, sluttiden och datum då bokningen skapades.
Använd $start_time eller $finish_time för att endast visa tiden
$created
$updated
Datumet då bokningen skapades och när den senast ändrades
$whenVisar start- och sluttid och lägger till uppgift om tidszon beroende på inställningarna
$previous_startOm bokningen uppdaterats, visar detta starttiden innan ändringen
$lengthLängden på bokningen, visat som H:MM eller DD:HH:MM
$icalBokningen kommer att bifogas till meddelandet som en iCalendar-fil
$meeting_urlVisar länken till ett Google Meet eller Zoom-möte om det finns ett
$doorcodeVisar en 6-siffrig kod i omfånget av koder för elektroniska dörrlås från Nuki
$formOm ett formulär är fäst till detta objekt kommer det att bifogas som en HTML-fil
$pricePriset för bokningen. För upprepade bokningar är det priset för den första
$creditAnvändarens aktuella kreditnivå (efter bokningen skapats)
$positionVisar platsnumret på väntlista (endast för kapacitetsschema)
$resourcesNamnen på anslutna resurser (endast i tjänstscheman)
$field_1
$field_2
Visar värdet i det först respektive andra egenanpassade fältet, om definierat på fliken Process
$suVisar värdet från administratörsfältet om det används
$if "situation"Resten av denna mening skrivs endast ut om situationen matchar den aktuella situationen. För att applicera villkoret på flera rader, lägg dem inom måsvingar, dvs. (vågiga) klammerparenteser {}.
$else {message}$else kan endast användas efter $if. Meddelandet måste infogas mellan måsvingar {} och visas endast om $if-villkoret inte är sant.
$skipSkicka inte detta meddelande. Kan kombineras med $if och $else för att endast skicka meddelande vid specifika åtgärder.
$title
$location
$quantity
$level
$description
Titeln, platsen, beskrivningen och antalet som bokats (endast för kapacitetsscheman). För multiresurs-scheman innehåller $description resursnamnet

Byt ut allt standardinnehåll

Vanligtvis adderas din anpassade text till e-postmeddelandet som genereras av systemet. Du kan dock låta din text helt ersätta det systemgenererade meddelandet genom att använda det magiska ordet $replace var som helst i meddelandet. Observera att du i det fallet själv behöver infoga eventuella uppgifter om bokningar som du vill skicka med, genom att använda annan autotext, för att t.ex. infoga tiden för bokningen.

Observera att fältet där du kan anpassa texten i bokningsbekräftelser kontrollerar alla möjliga typer av e-postbekräftelser, inte bara för nya bokningsbekräftelser. För att anpassa texten för en specifik typ av bekräftelse, behöver du använda den villkorsberoende $if-formeln enligt beskrivningen nedan.

Förhandsgranska utskick

Du kan förhandsgranska hur e-postmeddelanden kommer att se ut genom att klicka på knappen Förhandsvisa bredvid fältet där du anger automattexten. Meddelandet som visas baseras på den senast uppdaterade bokningen.

Stapla autotext

Kommandon kan också staplas. Följande formel skulle endast ersätta titeln när en ny bokning skapats men annars låta den stå kvar:

$if "created" {$subject Du har en ny bokning $start}

Möjliga värden som kan läggas till $if-formeln är: created (skapad), changed (ändrad), deleted (raderad), approved (godkänd), refunded (återbetalad), placed_on_the_waiting_list (placerad på väntlista), changed_on_the_waiting_list (ändrad på väntelista), removed_from_the_waiting_list (borttagen från väntlista) eller placed (placed – placerad från väntlista – betyder att den flyttats från väntlistan och nu blivit en vanlig bokning).

$if "placed_on_the_waiting_list" {You are number $position on the waiting list}

Du kan också använda språkidentifierare som t.ex. SE, EN eller ES för att endast visa ett meddelande när en person valt det specifika språket:

$if "ES" {Gracias} $else {Thank you}
Flera villkor kan kombineras med så kallade logiska operatorer, som till exempel:
$if "created || placed_on_the_waiting_list" {Tack för din bokning}
(ett av villkoren måste vara sant)
$if "EN && deleted" {Avbokning bekräftad}
(båda villkor måste vara sanna)

Skicka med en bokningslänk

Ett annat användningsområde för autotext är att ge dina användare en direktlänk till sidan där de kan redigera sin bokning. Du kan till exempel lägga till denna text i e-postbekräftelser:
För att ändra din bokning online gå till:
$modurl

Kommandot $modurl kommer generera en länk som innehåller en nyckel som låter besökare via länken redigera eller radera bokningen utan att behöva logga in. Detta är särskilt användbart om du låter användare skapa bokningar utan att logga in för på detta vis kan du låta dem ändra sina egna bokningar i efterhand. Du kan läsa mer om detta på vår blogg i inlägget om att anpassa e-postmeddelanden.

Designa dina e-postmeddelanden

Som standard skickas e-postmeddelanden med oformaterad text, eftersom det har störst chans att passera genom skräppostfilter. Genom att ändra e-postformatet till HTML på sidan Layoutinställningar kan du anpassa utseendet på dina e-postmeddelanden. HTML-textredigeraren för e-post har knappar för att lägga till färg och länkar, och du kan redigera själva HTML-koden genom att klicka på den knappen . Tänk dock på att om du lägger till för många länkar eller bilder riskerar ditt e-postmeddelande flaggas som skräppost.

Notera att det bara är en liten del av HTML som stöds av e-postklienter jämfört med vad du kan göra i en webbläsare. Olika e-postprogram kan dessutom ha varierande förmåga att återger HTML vilket gör det svårt att förutse hur slutresultatet kommer se ut för mottagaren. Därför är det säkrast att hålla sig till de begränsade alternativen som redigeraren tillhandahåller.

Om du är utvecklare och behöver full kontroll över formateringen av e-posten, eller behöver möjlighet att bifoga bilagor, kan du överväga att skicka e-posten från din egen server.

”Från”-adress

Via Layoutinställningar kan ”Från:- adressen” i utgående meddelanden ändras till din egen adress. För att följa internetstandard och motverka spam, kommer Returnerat-från: SuperSaaS ändå att läggas till meddelandehuvudet, vilket ibland kan vara synligt för mottagaren. Länkar som nämns i e-postmeddelanden kommer att innehålla supersaas.se, såvida du inte kopplar ditt konto till egen domän.

Vissa e-postservrar är konfigurerade för att inte acceptera e-post från en avsändare med en domän som de anser är deras egen. Om detta är fallet kommer du och användarna med samma e-postdomän inte längre att ta emot meddelanden efter ”Från”-adressen ändrats. Om din domän har en SPF post behöver den innehålla include:spf.supersaas.com för att det ska fungera.
De flesta domäner är konfigurerade med en så kallad SPF-post. Denna post signalerar till andra e-postservrar att de endast ska acceptera e-post från en avsändare som finns listad i den SPF-posten. Om du anger din egen e-postadress som ”Från”-adress kommer vårt system att kontrollera om en sådan SPF-post existerar i DNS för din domän. Om posten finns behöver den ange att den tillåter vår e-postserver att skicka e-post. Denna text som behöver finnas i SPF-posten: include:spf.supersaas.com
Ett annat sätt att använda din egen ”Från”-adress är att sända e-post via din egen server. Att använda din egen server kan också vara användbart om du vill förhindra att någon referens till SuperSaaS dyker upp i meddelandehuvuden. Med din egen server kan du också kryptografiskt signera meddelanden för att öka levererbarheten, men detta kräver betydande teknisk kunskap.

Anpassa sms-påminnelser

Via sidan Integrationer hittar du sidan ”SMS-koppling” där du kan anpassa textinnehållet i sms-påminnelser. Samma autotext som kan användas för att anpassa e-postmeddelanden kan användas för att anpassa sms-påminnelser. Notera att detta inte har någon effekt på sms-notiser du själv får om nya eller ändrade bokningar.

Standardinnehållet i sms-påminnelser är:
Påminnelse: bokningens titel den datum och tid
Det första fältet visar bokningens titel och det andra visar datum och tid för bokningen. Förutsatt att du inte redigerat meddelandet, kan en påminnelse för en yogaklass se ut till exempel så här:
Påminnelse: Yoga (Maria) den 10/10/2024 18:00

Information om hur du aktiverar och konfigurerar sms-påminnelser finns i avsnittet Bekräftelser och påminnelser.