Support
Inställningshjälp

Avancerad prissättning

Med prisregler kan du låta priset på dina bokningar ändras automatiskt beroende på villkor du anger. Detta innebär att du utan ansträngning kan använda nästan vilken avancerad prissättningsstruktur som helst, till exempel:

  • Öka priserna med 50% på helger
  • Runda till närmaste 50kr och lägg till 20kr om bokningens längd är mindre än 1 timme
  • Ta ut en extraavgift om ett tillval görs från en rullmeny eller i ett eget formulär
  • Ta ut en förskottsbetalning på 10% om bokningen görs mer än en månad i förväg
Alla möjligheter som erbjuds genom prisregler innebär att du kan skapa något ganska komplext. Om allt är nytt för dig, kanske du vill börja enklare med att bara Ställa in priser.

Skapa prisregler

  1. Aktivera prisregler:

    • Resursschema

      För ett Resursschema, gå till fliken Resurser. I avsnittet Pris, välj alternativet: Beror på datum, längd eller resurs, och klicka på Spara ändringar

    • Kapacitetsschema

      Om det gäller ett Kapacitetsschema, gå till fliken Resurser. I avsnittet Pris, välj alternativet: Visa ett prisfält när en ny aktivitet skapas, och klicka sedan på Spara ändringar

    • Tjänsteschema

      I tjänstscheman behövs inga inställningar för att aktivera priser, men för att visa priser i tjänstelistan; gå till avsnittet Pris längst ner på fliken Tjänster. Där markera du alternativet: Visa en priskolumn i listor. Klicka på Spara ändringar

  2. Gå till fliken Resurser eller Tjänster (beroende på schematyp). I avsnittet Pris, klicka på Ställ in priser.
  3. Ställ in grundpriset

    Grundpriset är startkostnaden för en bokning innan några prisregler tillämpas. Hur du anger grundpriset beror på schematyp:

    • Resursschema

      Grundpriset anges överst på sidan Prisregler. Det finns en rullmeny där du kan välja vad priset ska beräknas på, t.ex. per bokning, per minut, per timme, per dag, osv. Standard är per bokning. Du kan till exempel ta betalt 600kr per halvtimme per bokning.

    • Kapacitetsschema

      Grundpriset anges överst på sidan Prisregler. Priset är per bokad plats i en aktivitet/händelse. (I kapacitetsscheman kan flera platser – det antal du bestämmer – bokas i varje händelse du skapar.) Det går att åsidosätta grundpriset för en bokning när du skapar eller redigerar en händelse i kalendern.

    • Tjänsteschema

      I tjänstescheman har varje tjänst sitt eget pris. Priset ställs in när du skapar eller redigerar tjänsten på fliken Tjänster.

  4. Skapa prisregler

    På sidan ”Prisregler” (nås via länken Ställ in priser enligt ovan):

    1. Först välj en åtgärd att utföra på priset. Till exempel, ”Öka priset med”.
    2. Beroende på åtgärden du väljer kan ett fält visas där du kan ange ytterligare information, till exempel för ”Öka priset med”, visas ett fält för att ange beloppet.
    3. Specificera villkoren som avgör när denna åtgärd ska utföras. Till exempel, om du väljer ”… veckodagen är” och sedan väljer ”en av” samt klickar i Lör och Sön, så justeras priset endast om alla villkor är uppfyllda. Om du inte anger några villkor tillämpas åtgärden alltid.
    4. Klicka på Spara ändringar längst ner på sidan.
    5. Prisregeln kommer nu att visas överst på sidan. Om du har flera prisregler, tillämpas de uppifrån och ned. Du kan ändra ordningen genom att dra dem till önskad position i listan.
    Exempel på att skapa prisregel
Efter att du skapat minst en prisregel. kommer länken ”Ställ in prisregler” finnas på fliken Översikt så att du snabbare kan nå sidan Prisregler.

Pris per enhet vs totalpriset

Observera att du kan få olika totalpris på samma bokningslängd beroende på om du gör åtgärder på priset per enhet eller på totalpriset.

Om du har ett Resursschema och har valt att ta betalt per tidsenhet (per minut, per timme osv.), läggs eventuella tillägg till priset per enhet. Till exempel: med ett grundpris på 500kr per halvtimme, och ett tillägg på 200kr, blir det totala priset för en bokning på 1 timme; 2 × 500kr + 2 × 200kr = 1000kr + 400kr = 1400kr.

Om du däremot använder pris per bokning blir ett eventuellt tillägg på 200kr till en bokning på 1 timme som kostar 1000kr som följer: 1000kr + 200kr = 1200kr.

För upprepade bokningar räknas varje upprepning som en separat bokning. Detta innebär att ett grundpris tas ut för varje tillfälle. Detta behöver inte vara detsamma för varje tillfälle om det finns prisregler som bara påverkar bokningar på ett särskilt datum.

Tidsindelning

När du använder ett pris per tidsenhet på ett resursschema kan prisberäkningarna bli komplexa om en bokning sträcker sig över perioder där olika prisregler gäller. Tänk till exempel en situation där helgbokningar är dubbelt så dyra som bokningar på veckodagar. När du gör en bokning som inkluderar en helgdag och en vardag, kommer systemet korrekt tillämpa det högre priset endast för helgdagen.

När du använder ett pris per bokning beräknas priset bara utifrån starttiden. På samma sätt är endast starttiden relevant för händelser i ett kapacitetsschema och bokningar i ett tjänsteschema.

Sluta utvärdera regler

Åtgärden ”Sluta utvärdera regler” gör att du kan hoppa över alla efterföljande regler när villkoret matchar. Detta kan vara användbart till exempel för att ha en uppsättning regler som endast gäller under helgen och hoppa över dem för alla andra dagar.

Använda ett pris från ett anpassat fält

För att applicera ett pris från ett anpassat fält, se först till att ett anpassat fält är aktiverat på schemat. Först då visas relaterade åtgärder som alternativ du kan välja. Välj sedan en av åtgärderna: ”Lägg till fält till pris” eller ”Lägg till fält till totalen” och välj det anpassade fältet från vilket du vill lägga till värdet. För information om hur du ställer in att alternativ i en rullmeny ska addera en avgift på priset, se avsnittet Fler smarta funktioner.

Från rullmenyalternativen kommer systemet försöka hitta ett pris. Till exempel, Extra handdukar 50kr. När detta alternativ väljs av användaren, kommer priset öka med 50kr. Procentandelar kan specificeras genom att lägga till ett %-tecken. Till exempel: Ta med egen surfbräda −20%

Om du placerar ett värde mellan hakparenteser [ ], kommer detta värde att lagras i databasen och visas i e-postbekräftelser. Du bör se till att upprepa priset mellan hakparenteserna, annars kommer priset att ignoreras. Till exempel: Förlängd bastutid +100kr [xtr-bastu 100kr]

Använda ett pris från ett kopplat formulär

I SuperSaaS kan du lägga till ett helt formulär som besökare måste fylla i som del av bokningsprocessen, om du vill samla in ytterligare information som inte ryms eller passar i standardfälten för bokning. Om formuläret inkluderar ett prisbelagt alternativ kan du inkludera detta i en prisregel genom att välja åtgärden ”Lägg till formulär”. Observera att detta alternativ endast blir synligt om du via fliken Process först valt ett formulär som ska fyllas i som del av bokningsprocessen. (Se Lägga till anpassade formulär).

Du anger att ett alternativ medför ett pris genom att skriva priset inom måsvingar { } efter alternativet. Till exempel:
Lunchkorg +100kr {100kr} eller Serverad lunch 200kr[basket]{200kr}
Priset mellan { } kommer inte att visas på formuläret. Om du vill visa priset måste du även ange priset i texten före måsvingarna.

Värden från bifogade formulärfält läggs som standard till i det totala priset. För att addera värdet till priset per enhet istället, kan du lägga till ett # efter priset.
Till exempel: Extra filt +50kr {50kr#}
Se ”Pris per enhet” vs ”totalpris” för en förklaring av skillnaden mellan begreppen.

Användargrupper

Med användargrupper kan du göra så att vissa prisregler endast gäller för vissa användare. Avsnittet om användargrupper förklarar hur du skapar grupper och lägger till användare i dem. När du har skapat minst en användargrupp kommer ett nytt villkor att visas när du skapar en prisregel: … användarens grupp är. Detta villkor gör att du kan begränsa en prisregel till att bara gälla en specifik grupp. Du kan använda detta för att sänka priset för personer i en specifik grupp, eller höja priset för personer som inte tillhör någon grupp.

Ställ in som otillgänglig

Åtgärden ”Ställ in som otillgänglig” gör att du kan göra det omöjligt att boka under vissa förhållanden. Till exempel: ”Ställ in som otillgänglig om … tiden till start är mindre än 1:00:00” (mindre än 1 dag)

Detta kan vara användbart, till exempel om endast en grupp VIP-kunder får boka på helger. Eller så kan du göra en kurs otillgänglig om ingen har anmält sig 2 dagar i förväg. Håll i åtanke att användaren endast kommer att se detta som ”otillgängligt”. Det är upp till dig att förklara varför det är otillgängligt, till exempel genom att lägga till egen text i utrymmet ovanför schemat.

Förskott

Prisregler kan användas för att ta betalt i förskott. Detta innebär att besökare får se det totala priset, men endast behöver betala förskottet i förväg och resten samlas in senare. Observera att systemet inte har stöd för att samla in resten, du behöver hålla koll på detta själv. Det finns åtgärder tillgängliga för att ställa in ett fast belopp eller en procentandel av det totala som förskott.